Svar del 1

Hur länge har du haft hund?
Anja är min första hund och jag fick henne för 6 år sen.

Varför valde du dem raserna som du har?
Golden - När mamma äntligen gick med på att vi skulle köpa en hund hade hon ett krav, Det skulle vara en Golden.
Cavalier - Började träna Mini och sedan fick vi förfrågan om vi ville ta över henne. Inte direkt ett rasval, men en underbar hund!
BC - Kännde att varken Anja eller Mini räckte till kapacitet-mässigt och jag ville ha fart. Jag ville ha en hund som jag kunde jobba med där jag även fick lite tillbaka. Det fick helt enkelt bli ett par BC också.

Har du hållt på med hundar hela livet?
Fick som sagt min första hund för 6 år sen. Var livrädd för hundar när jag var liten.

Hade du viljat gå på någon mer sport än hund om du fick chansen?
Nej, Faktiskt inte..

Vilket är ditt största misstag inom hundvärlden?
huh, Svår fråga.. Tror inte jag gjort några större misstag?
Isånna fall har misstagen tagit mig dit jag är idag, och där jag är idag skulle jag aldrig klaga över.

Har du någonsin ångrat att du har hund?
Nej, det har jag aldrig gjort.

Kan du berätta hur man klickar in en hund?
Gjorde en lättläs text om detta i juni. Här kan ni läsa kort om hur ni lär in klicker: http://teamvovve.blogg.se/2011/june/klickertraning-1.html#comment

Läste någonstans att du lånat Tea eller? Varför lånade du henne?
Tea är Egentligen Nathalies, som jag tror ni alla i det här laget vet vem är.
Meningen var att jag skulle låna Tea under sommare för tävling och träning men sedan blev denna underbara lilla röda kvar hos mig ett tag till.

Framtida ras?
Skulle aldrig kunna tänka mig att byta ras, är fast vi Border Collie och det blir nog ett par till.
Kanske någon liten Sheltie? Vem vet..

Hur är "den perfekta hunden" för dig?
Ibland när jag träffar en hund får jag en WOW känsla. En hund med WOW känsla är en hund med sååå otroligt mycket power, lyhörighet och gärna lite tuff. Jag skulle inte vilja ha någon vek hund som säger "Nu vill inte jag vara med längre". Jag vill ha en hund som går in för uppgifter och har lite jävlar annama.
Självklart vill jag ha en hund som man får jobba med för att få fram detta, men jag vill ha potentialen för dessa egenskaper. Jag vill också ha hög tränings potential, vill ha en hund som kan gå långt.


Om du var tvungen att välja minst en hundras ur varje rasgrupp, vilken/vilka skulle det då bli? Motivera.

Grupp 1: Border Collie - Otrolig ras att jobba med, Plus för vallningen. Om ni läser föregående svar känns det ju min "perfekta hund" mest som en BC.
Grupp 2: Dvärgpinscher - Stor hund i liten förpackning. Söta, tuffa och snabba. Skulle nog beskriva rasen som Häftig.
Grupp 3: Person jack russell terrier - Finns nog lite jävlar annama i denna ras. Tror att man skulle kunna jobba med viljan och envisheten som russelln har.
Grupp 4: Långhårig kanin tax - finns inte så mycket att välja på. Tror alla är rätt lika i psyket men kaninen är väl sötast?
Grupp 5: Mittelspitz - Spetsar är inte riktigt min grej. Men måste säga att Mittelspitzen är otroligt charmig och söt. Sett en del duktiga på Agility banan också.
Grupp 6: Dalmatiner - Skulle ärligt talat inte välja någon hund ur denna ras. Men en Dalmatiner är väl den minst "otacksamma" hund ur denna grupp.
Grupp 7: Breton - Lätt motiverade, kontaktsökande. Har stött på några otroligt häftiga bretoner på bl.a lydnadstävingar som gör att detta blir rasen jag väljer ur grupp 7.
Grupp 8: Golden Retriever - Hund som gör allt för dig, blir lätt din bästa vän i många år. Finns några bra golden som faktiskt sätter det mesta snyggt i lydnaden om dom har viljan.
Grupp 9: Långhårig Chihuahua - En accessoar, hund som prydnad kan man väl säga. Det är ju för söt.
Grupp 10: Finns ingen ras som tilltalar mig i denna grupp, helt omöjligt att välja.




Kommentarer
Postat av: Linnéa & gänget

Ursäkta, nu måste jag faktiskt få komma in och påpeka att en chihuahua INTE är en accessoar - inte på långa vägar!

Jag har en 9månader gammal långhårig chihuahua-tik, som jag tränar lydnad, spår, agility och freestyle med för att sedan tävla med. Hon är den mest hårdhudade, envisaste och lättlärda hund och har så jäkla mycket jäklar annama i sig att det är sjukligt!

Så pyttsan att det är någon "prydnad".

Förövrigt är jag även BC-ägare, och på chihuahuan och BCn ser jag ingen skillnad på när det kommer till viljan och orken att jobba! Visst, chihuahuan kan inte valla men det är det enda.

2011-09-05 @ 23:22:43
URL: http://clickyourdog.weebly.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0