Sjukling

Inte bloggat under kursen men jag tror ni kan förstå hur trött jag var med feber, dunkande huvudvärk och krasslig rös, efter många timmars Agility träning.
Idag ska både jag och Tea vila upp oss och hämta nya krafter.

Träningen var så himla bra, både specifikt för Tea och för att se lite grunder jag ska lära Jess när hennes dag kommer. Vi använde oss inte av så många hinder, en Box och några hinder på sidan. Behövde aldrig bygga om även om vi gjorde kanske 10 olika övningar.
Den bästa övningen tycker jag var Boxen, Den kan man använda lätt hemma och ändå få ut några kluriga övningar.


Bygg upp två fyrkanter bredvid varandra med hjälp av 7 hopp hinder, sedan är det bara att börja köra, Tänkte visa några exempel på vad vi gjorde under helgen. Inte bästa ritningen kanske men jag hoppas ni förstår. Det ska alltså vara så brett mellan hindrerna att både du och hunden kan springa igenom.


För att träna tryck-sväng med fart.
Du placerar hunden framför hinder nr 1 RAKT, du början själv vid den röda pricken.
Kalla in hunden, när hunden börjar hoppa hinder nr 2 så börjar du också ditt framför byte som säger att hunden ska svänga till hinder 3. Sedan gäller det att trycka ut hunden så att hunden hoppar hinder nr 4 från rätt håll. Tryck hunden med höger handen. När du ser att hunden tänker hoppa hinder 4 är det bara att springa för livet.


Denna är lite klurigare. Du börjar vid den röda pricken, placera hunden något snett framför hinder nr 1. Hunden ska ha en rak linje till hinder två.
1,2,3 inga svårigheter, vanliga grundsvängar. För att få hunden att komma till dig efter hinder nr 3 tar du upp motsatt handlinghand och sedan kör vidare med rätt handling hand igen. Glöm inte att prata med hunden.
4,5,6 blir en serpentin, tryck ut hunden på hinder 5. När du ser att hunden hoppar tar du upp motsatt hand och kallar på hunden, tryck ut till 6. Skicka på hinder 7 och spring upp och placera dig själv på upphopps sidan på hinder 8. Där gör du ett framförbyte och sedan skickar du hunden på hinder 9, Var beredd på att fånga upp hunden efter hinder 9 och ta hunden mellan hindrerna och skicka på hinder 10 och 11.

Det är lite svårt att förklara hur ni skulle kunna göra för att ta er över dom här banoran men då fick jag en liten brinjant idé. Jag skulle ju kunna sätta upp dom här två banorna någon dag och filma hur jag hade gjort.
Vad tycker ni? Film eller räcker beskrivningen?
Kommer ni ha nytta av dessa övningar och kanske prova på dom själva?



Kommentarer
Postat av: Marlene

Vilken instruktör gick du för? :)

2011-09-05 @ 13:04:14
URL: http://bestsblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0