Grundövningar lydnad - Apportering

1 apportträningen med Jess.



Jag valde att göra detta inomhus för att denna inlärning inte kräver så stort utrymme.
Jag satte mig på golvet och tog en liten apportpinne, la den framför mig och väntade ut henne.
Bara efter några sekunder gick Jess fram och tog apporten i munnen, då klickade jag.
La apporten på golvet igen och väntade på att hon skulle göra om detta beetende.
När hon förstod att hon skulle ta apporten ökade jag svårigheten och lät henne ha apporten i munnen lite längre än innan.
Tar nu en liten paus innan vi ska köra ett pass till.
Varierar min belöning med godis och leksak.


Har ni några andra tips på hur man kan lära in Apporteting?

Kommentarer
Postat av: Alice

När jag lärde mina unghundar apportering började jag med en leksak som jag kastade iväg så de sprang och tog den, då ropade att de skulle komma med den och snabbt fattade de vad jag ville, sen gick jag över till en apport som jag gjorde samma sak med. Dom lärde sig detta på bara 1 träning :)

2011-10-29 @ 22:26:47
URL: http://fotohunden.blogg.se/
Postat av: Carina

Jag och mina träningskompisar låter apporten vara en rolig grej och inte den där saken som bara kommer fram när det är allvar, alltså leker vi med apporten :)

Har haft olika framgångar med diverse sätt så som klicker, godis och muntligt beröm.

Tränar in fart och att komma in till sidan separat vid varsina tillfällen.

2011-10-30 @ 00:15:01
URL: http://www.carinapn.se
Postat av: Linnea

Vi lekte med apporten, den ska ju vara rolig! Sen klickade vi också och gjorde det stegvis svårare och svårare. :)

2011-10-31 @ 17:19:55
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: Vanessa

Jag har gjort ungefär som du :) Bara att jag höll apporten i handen från början innan jag la ner den. I början belönar jag bara att hunden kollar eller nosar på apporten och sen när hunden börjar gripa.

Jag lär in så här för att jag inte vill att hunden ska tycka att apporten är "rolig". Det är bara ett föremål som vi jobbar med. Visst, hunden ska ju tycka att det är kul att träna med den men själva apporten i sig ska inte vara rolig. Hunden ska, tycker jag, jobba för en belöning och inte för att övningen är en belöning. Förstår du? :) Nu tycker iofs Flame att apporten är det bästa som finns av någon anledning, men det är så jag har lärt in iallafall! :)

2011-11-01 @ 17:59:29
URL: http://vvanesssa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0